- Selve måden, I taler sammen på, lærer barnet (og dig) en mængde om, hvad det vil sige at være menneske.
- Åbn samtalen på et sted og et tidspunkt, hvor I har det rart.
- Måske sker det impulsivt og kommer fra barnet.
- Respektér barnets udsagn og lyt koncentreret.
- Mind undervejs dig selv om, at det er en samtale, ikke et forhør.
- Vær forberedt på, at du vil lære mindst lige så meget som barnet.
- Del ud af dig selv og dine egne tanker, erfaringer og overvejelser.
- Erkend, at det måske også er svært for dig at finde ordene.
- Tag ikke stilling, men forbliv forundret.
- Vær nysgerrig sammen med barnet, så I følges ad i en undersøgelse af, hvad I tænker, tror, sanser og erfarer.
- Husk, at børn med det samme mærker, hvis du forventer et bestemt svar – og enten giver dig det eller tier stille.
- Formulér dig åbent, så barnet mærker, det kan tænke frit og kan forsøge at formulere sine egne tanker og oplevelser.
- Hav gerne flere børn med i samtalen. Det kan mindske den enkeltes generthed.
- Hav ikke et fast mål med samtalen, men se den som begyndelsen på en livslang udvikling af det at være menneske.
Kilde: Dorte Toudal Viftrup, lektor, Syddansk Universitet, Forskningsenheden for almen praksis.